/Files/images/гендер 2.jpg

Цю сторінку створено на виконання закона України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків», Концепції Загальнодержавної програми «Національний план дій щодо реалізації рівних прав та можливостей жінок і чоловіків (утвердження ґендерної рівності)» та для покращення обізнанності педагогів з питань гендерної проблематики, що сприятиме встановленню гендерної рівності в українському суспільстві.

СТРАТЕГІЯ ВПРОВАДЖЕННЯ ГЕНДЕРНОЇ РІВНОСТІ У СФЕРІ ОСВІТИ ДО 2030 РОКУ

Ця Стратегія визначає базові принципи, цільові групи, стратегічні цілі та завдання щодо реалізації державної політики щодо забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у сфері освіти.

Упровадження принципу забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у сфері освіти повинно здійснюватися згідно з концепціями, програмами, планами, розробленими центральними органами виконавчої влади, із залученням провідних вчених, незалежних експерток і експертів з урахуванням міжнародного досвіду.

Інтеграція до європейського співтовариства потребує істотної перебудови усіх соціальних інституцій та процесів на нових, демократичних принципах, вільних від будь-якої форми дискримінації, зокрема за ознакою статі. Такою є політика держав-членів Європейського Союзу, які проголосили одним з основних засобів демократизації суспільства політику гендерного мейнстримінгу (gender mainstreaming policy) як системну стратегію створення рівних можливостей для жінок і чоловіків, подолання асиметрії забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків та дискримінації за ознакою статі в усіх сферах життєдіяльності суспільства. Саме тому в контексті європейського спрямування розвитку українського суспільства особливої значущості набуває впровадження у сфері освіти принципів забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків.

Світовим товариством проблема забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у сфері освіти розглядається у контексті прав людини. Міжнародні організації визнають вирішальне значення освіти для розвитку особистості, суспільства, держави.

В Україні реалізація державної політики та провадження просвітницької діяльності щодо забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків здійснюються відповідно до Закону України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків»

/Files/images/гендер 1.jpg

Дуже важлива книга для розуміння як формуються гендерні стереотипи. Це перша подібна книга.

/Files/images/gendbyd-doshk-b.png

Уперше в історії українських гендерних досліджень освіти в окремому виданні системно і при цьому в легкій та захопливій формі описано те, як саме заклади дошкільної освіти передають своїм вихованкам і вихованцям гендерні стереотипи.

Книга є результатом теоретичних і практичних досліджень дошкілля, що тривали майже 2 роки.

Видання дає відповідь на запитання, як можна перетворити дитсадок на гендерночутливий заклад. У поміч представлені й відповідні розробки – сценарії виховних заходів, сюжетно-рольові та рухливі ігри, наочність, форми для проведення гендерного аудиту та інші.

Книга буде корисна всім, хто працюють у дошкільній освіті, батьківству, бабусям і дідусям, усім, хто цікавляться гендерною тематикою, проблемами сучасної освіти й виховання.

За для сприйняття де яких малознайомих понять, пропонуємо глосарій — список понять в специфічній області знання з їх визначеннями.

Що Ви можете зробити, аби сприяти ґендерній рівності у ДНЗ:

1. Вихованців та вихованок залучати до всіх видів робот у рівній мірі.

2. Використовувати тільки гендерно коректні слова та вислови.

3. Використовувати лише ті тексти й інші матеріали, що не містять ґендерних стереотипів.

4. Ніколи не ділити дітей за ґендерною ознакою (наприклад, команда дівчат проти команди хлопців).

5. Щедро хвалити та заохочувати дітей обох статей.

6. Просувати образи жінок та чоловіків як таких, що займають рівні позиції у суспільстві.

7. Допомагати дітям у формуванні позитивного образу себе, власного майбутнього, у розумінні того, що вони живуть у суспільстві, яке переповнено ґендерними стереотипами.

8. Постійно робити ґендерний аналіз своєї мови, поведінки, педагогічної стратегії.

9. Постійно займатися самоосвітою у сфері нових методів, форм роботи, підходів, що сприяють просуванню ґендерної рівності.

Пам’ятайте!

Так чи інакше, але Ви постійно формуєте ґендерні ролі Ваших вихованців.

Зробіть же цей процес керованим і відповідальним!

Самоаналіз власної ґендерної чутливості:

Чи робите Ви наступне?

Говорю дітям, що у рівній мірі очікую активності від усіх вихованців, не залежно від статі.

Веду бесіду з дітьми таким чином, аби і дівчата, і хлопці мали рівні можливості висловитися та пояснити свою думку.

Слідкую, аби дівчата не були „пригнічені” хлопцями, і навпаки.

Завжди звертаюсь до дівчини так само, як і до хлопця: якщо за ім’ям – то до них обох (Наталія, Дмитро), так само, як і за прізвищем (Іванова, Петров).

Використовую ідентичний тон голосу, ту саму інтонацію при спілкуванні з дітьми обох статей.

Відповідаю в однаковому стилі і хлопцям, і дівчатам.

В однаковій мірі вимагаю від дітей обох статей виконання норм поведінки без якихось поблажок до хлопців, або дівчат.

Очікуючи відповіді на свої питання, дивлюсь в очі вихованок так само, як і в очі вихованців.

Надаю і дівчатам, і хлопцям завдання однакової складності, направленості, а також однаковий час для його виконання.

У рівній мірі залучаю до різних видів діяльності дітей обох статей.

Уникаю звертання до зовнішності, сім’ї, виховання дитини однієї статі без аналогічного звертання до випадків з дитиною іншої статі.

Намагаюсь пояснити, що стереотипні уявлення про „жіночі” або „чоловічі” професії, стандарти поведінки, сімейні ролі не є заданими наперед – у кожному суспільстві вони свої, тому людина завжди має вибір.

Якщо Ви зробили не менше десяти позначок, Ваша педагогічна стратегія є гендерно чутливою!


Для тих, кого зацікавила тема - рекомендуєм інтернет ресурси:

1. Гендерний інформаційно-аналітичний центр «КРОНА» – громадська організація, мета діяльності якої – сприяти утвердженню в українському суспільстві демократичних цінностей, справедливості, і передусім – гендерної рівності. Робота центру переважно інформаційно-просвітницька й охоплює кілька напрямів.

Проекти з неформальної освіти сприяють підвищенню рівня гендерної чутливості та компетентності й розроблені нами передусім для тих, хто мають неабиякий вплив на формування світогляду людей і суспільної думки. Педагогічне товариство шкіл та дитячих садків центр запрошує на трирівневі очні тренінгові програми. Журналістська спільнота (у тому числі студентство журналістського фаху) може здобувати дворівневу гендерну освіту дистанційно – за допомогою спеціально створеного онлайн-ресурсу.

Центр веде активну видавничу діяльність. З 2003 року виходить друком та в електронній версії науково-публіцистичний гендерний журнал «Я»: кожний випуск ми присвячуємо окремій темі, публікуючи матеріали українською, російською та англійською мовами. Протягом року світ бачать 2-3 нові номери.
Власно створені книжки – посібники для освітян та журналістської спільноти, дослідницькі звіти, аналітичні та довідникові матеріали – центр видає раз на 1-2 роки.

Намагаючись об’єднати зусилля кращих фахівчинь і фахівців з гендерної проблематики, «КРОНА» створила Гендерну експертну платформу – своєрідний аналітичний «мозковий центр», в якому також генеруються нові ідеї щодо утвердження демократії в Україні.

Результатами за всіма напрямами роботи центр ділиться з вами на сайті – ще одному окремому проекті Центру. Тут ви знайдете не тільки матеріали, що відображають діяльність ГІАЦ «КРОНА», а й широку ресурсну базу з гендерної тематики: новини, публікації, відео, посилання на законодавчу базу й на інші ресурси, інформацію про видатних особистостей та про тематичні події і ще багато цікавого. Адреса сайту: http://krona.org.ua/

2. Перший, і поки що єдиний, в Україні гендерний музей – Музей історії жіноцтва, історії жіночого та гендерного руху. Адреса віртуального гендерного музею: http://www.gendermuseum/

/Files/images/гендер 2.jpg

Законодавча база

КОНСТИТУЦІЯ УКРАЇНИ(28.06.1996)

Конвенція Організації Об’єднаних Націй про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок(06.10.1999)

Факультативний протокол до Конвенції про ліквідацію усіх форм дискримінації щодо жінок(06.10.1999)

ЗАКОН УКРАЇНИ Про ратифікацію Факультативного протоколу до Конвенції про ліквідацію усіх форм дискримінації щодо жінок (05.06.2003)

ЗАКОН УКРАЇНИ Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків (08.09.2005)

ПОСТАНОВА КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ Про проведення ґендерно-правової експертизи (12.04.2006)

РОЗПОРЯДЖЕННЯ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ Про схвалення Концепції Державної програми з утвердження ґендерної рівності в українському суспільстві на 2006-2010 роки (05.07.2006)

ПОСТАНОВА КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ Про затвердження Державної програми забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків на період до 2016 року (26.09.2013)

Загальна декларація прав людини (10.12.1948)

Міжнародний пакт про економічні, соціальні і культурні права (19.10.1973)

ПОСТАНОВА ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ Про Рекомендації парламентських слухань на тему: «Рівні права та рівні можливості в Україні: реалії та перспективи» (27.06.2007)

РОЗПОРЯДЖЕННЯ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ Про затвердження заходів щодо виконання у 2008 році Плану дій Україна - ЄС (06.08.2008)

Виступ Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини Ніни Карпачової на представленні у Верховній Раді України Спеціальної доповіді «Стан дотримання Україною міжнародних стандартів у галузі прав і свобод людини»(10.12.2008)

ПАРЛАМЕНТСЬКІ СЛУХАННЯ «Забезпечення рівних прав та можливостей жінок та чоловіків. Проблеми та дієвий шлях їх вирішення» (стенограма, 16.10.2013)

НАКАЗ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Про впровадження принципів ґендерної рівності в освіту (10.09.2009, № 839)

Кiлькiсть переглядiв: 1307